نگاهی به سازمان تبليغات اسلامی
[گزارشی از بازدید سازمان تبلیغات اسلامی]

 

** «اشاره ای از گزارش کاربینی»
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی(امور فرهنگی) تصمیم گرفت به عنوان دورۀ کاربینی برای اطلاع بیشتر دانشجویان و تهیۀ گزارشی اجمالی از سازمان تبلیغات، زیر نظر استاد صفا در مورخۀ 7/2/1392 ساعت 11 از این سازمان بازدید به عمل آمد.
بازدید ابتدایی در سالن جلسات سازمان تبلیغات طبقۀ سوم جنب نمازخانه با سخنرانی حجت‌الاسلام محمود نجاريان‌زاده، معاونت فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي استان قم، تحت عنوان «معرفی و گزارشاتی از عملکرد سازمان» از جمله: بودجۀ سازمان، تعداد پرسنل سازمان که حدود 50 نفر مشغول به کار هستند و تفکیک معاونت های زیر مجموعۀ این سازمان گزارشی را ارائه دادند. حجت‌الاسلام نجاريان‌زاده به اهميت تبليغ دين در شرايط كنوني اشاره كرد و افزود: دين مبين اسلام براي همه زوايا و شئون زندگي انسان‌ها برنامه دارد و اگر اسلام ناب به خوبي پياده شود ديگر هيچ مشكلي پيش روي جوامع اسلامي وجود نخواهد داشت.
بعد از گزارش ایشان، حجت الاسلام موسوی، از عملکرد امور مساجد که یکی از زیر شاخه ای این سازمان می باشد، گزارشی را ارائه دادند که به عنوان مثال: رسیدگی به امور مساجد، سازماندهی خدام های افتخاری برای مساجد استان، هماهنگی و تشکیل جلسات متعدد برای رفاه کامل نمازگزاران (رایگان بودن خدماتی همچون برق، آب، گاز و...)، اعزام روحانیون گزینش شده برای اقامۀ نماز جماعت مساجد از جمله برپایی نماز صبح به جماعت و دقت در انتخاب روحانیون هم زبان و هم محل برای بیان احکام و نکات اخلاقی و... اشاراتی داشتند.
و در پایان از بیانات حجت الاسلام و المسلمین حیدری، مسئول امور فرهنگی سازمان در مورد کارهای فرهنگی انجام شده، از جمله فعالیت های فرهنگی تبلیغی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و مساجد دیگر استان و... استفاده بردیم.
 
** امام خمینی(ره) و مسأله تبلیغات:
«مسأله ی تبلیغات یك امر مهمی است كه می شود گفت كه در دنیا در رأس همه ی امور قرار گرفته است و می توان گفت كه دنیا بر دوش تبلیغات است و ...توجه داشته باشید كه بالاترین چیزی كه می تواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر كند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح.آن چه كه هست، هیچ مبالغه نكنید. ما متاعمان یك متاعی است كه محتاج به مبالغه نیست... باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه كه هست، به دنیا معرفی نمایید... برای خدا تبلیغات كنید كه تبلیغات امر مهمی است. به همان اندازه كه تبلیغات برای مستكبرین و زورگویان مضرّ است، به همان اندازه و یا بیشتر برای مستضعفین مفید است...
«...سلاح تبلیغات بُرنده تر از كاربرد سلاح در میدانهای جنگ است»

«مقدمۀ گزارش»
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیر 1360، به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه، با اراده امام(ره) و به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد.
سازمان تبليغات اسلامی از جمله نهادهايي است كه با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستين و تبلور حيات معنوی و تعيين و ترويج شاخصای اعتقادی، بنياد نهاده شد.
در طی سالهايی كه از فعاليت اين سازمان سپری شده است به اقتضا، نيازمنديهای مطرح در سطح جامعه و به تناسب سياستهای كلی نظام اسلامی فعاليتهای اين سازمان دستخوش تغيير و تحول بوده است.
در گذشته اين سازمان توسط بزرگانی چون: آيت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورايی متشكل از: شهيد حقانی، شهيد شيرازی، آيت الله جنتی، آيت الله مهدوی كنی، آيت الله امامی كاشانی، اداره شده است.
پيرو تحولاتی كه لازمه وجودی يك نهاد پوياست، و با عنايت خاص مقام معظم رهبری، از سال 1380 هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقيق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گيری از ابزارهای جديد و فن آوری روز در سرلوحه فعاليت اين سازمان قرار گرفت. در همين راستا و با فرمان مقام معظم رهبري، طي حكمي در تاريخ سوم مهرماه سال 1380 حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي به رياست اين سازمان منصوب گرديد.
نظر به اهميت و حجم برنامه‌هاي مدون و مصوب؛ و جهت اجرا دقيق و سريع اصلاحات مورد نياز تغيير و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نيز، اقدام به تاسيس موسسات تخصصي صورت گرفته است.

«سياستگذاري و ارزش یابی سازمان تبليغات اسلامي»
1- سياستگذاري، برنامه‌ريزي، هدايت، سازماندهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني- مردمي.
2- زمينه‌سازي براي يافتن نيروهاي مومن و پيدايش تشكل‌هاي انجمن‌هاي اسلامي و جمعيت‌هاي مشابه و نظارت بر فعاليت آنها.
3- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راههاي ممكن، با تاكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامي و حراست از آن، با همكاري مراجع و نهادهاي ذيربط.
4- تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سو و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسائي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه انقلاب اسلامي با هماهنگي ساير دستگاه‌هاي ذيربط و ارائه سياست‌هاي لازم در جهت خنثي‌سازي آنها و تنوير افكار عمومي.
5- انجام مطالعات راهبردي و بررسي‌هاي كاربردي در زمينه نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه بويژه جوانان و طراحي برنامه‌ها و شيوه‌هاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روش‌هاي سنتي در تبليغات اسلامي.
6- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروري به منظور معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي، و تبيين مواضع انقلاب اسلامي و انجام پژوهش‌هاي لازم بويژه در زمينه نظام تربيتي و مباني سياسي، اقتصادي و فرهنگي حكومت اسلامي و حمايت از پژوهشگران متعهد.
7- تلاش جهت هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانه‌‌هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه اي در صورت لزوم.
8- شناسايي و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری، افراد و شبكه‌هاي تبليغي- مردمي جامعه اسلامي و تهيه و عرضه فرآورده‌ها و آثار نمونه فرهنگی- هنری، در جهت ارائه الگوهاي مناسب هنرمندان متعهد و انقلابي و حمايت از آنان.
9- برنامه‌ريزي، زمينه‌سازي و انجام اقدامات لازم براي هرچه فعال‌تر شدن افراد تاثيرگذار مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامي و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌هاي بيگانه.
10- برنامه ريزي، نظارت و هماهنگي در برگزاري هرچه بهتر مراسم و شعائر انقلابي و ديني در كشور با مشاركت كليه نهادهاي مردمي و دولتي.
11- همكاري با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي انقلابي به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در محيط سازمان‌هاي دولتي و نهادهاي انقلابي.
12- تاسيس و اداره موسسات آموزشي و مراكز دانشگاهي در جهت تربيت مبلغان كارآمد و هنرمندان متعهد و مربيان ديني.
13- تاسيس مراكز اطلاع‌رساني تخصصي، تبليغي و ديني.
14- سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور بويژه مناطق محروم با همكاري روحانيت و مردم.
15- هدايت و حمايت انجمن‌هاي اسلامي و تشكل‌هاي اسلامي- مردمي و نظارت بر آنها.
16- برنامه‌ريزي فرهنگي و تبليغي جهت علاقه‌مندان به فرهنگ فارسي در كشور با تاكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاري و هماهنگي مراجع ذي‌صلاح.
17- برگزاري كنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و نمايشگاههاي بين‌المللي مردمي در كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامي و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكه هاي تبليغي- مردمي در كنفرانس‌ها، نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي فرهنگي.
18- انجام همكاري هاي فرهنگي- تبليغي با مراكز اسلامي و فرهنگي داخل كشور در راستاي اهداف سازمان و به منظور تامين ارتباط افراد و مراكز اسلامي و فرهنگي- مردمي براي تاليف قلوب آنان با هماهنگي ساير مراجع ذي صلاح.
19- نظارت بر ترجمه متون ديني و تعيين ضوابط و مقررات مربوط به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت بهره برداري در كشور.
20- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت‌هاي قرآني از طريق تربيت مربي، تدوين جزوات آموزشي، و همكاري با وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم.

«حوزه رياست»
دفتر رياست
دريك نماي كلي، دفتر رياست سازمان تبليغات اسلامي متصدي طيف خاصي از وظايف اداري است كه اهم آن را مي‌توان در سه عنوان و به شرح ذيل بيان نمود:
1- برقراري ارتباطات اجتماعي با رياست سازمان
2- برقراري ارتباط رياست با اجزا و دواير سازماني
3- پيگيري و هماهنگي دستور كار سازمان در حوزه رياست

«امور مجلس و استانها»
اين اداره كل با توجه به اهميت جايگاه دفاتر و مجلس در نظام اداري از يك سو، رابط سازمان با قوه مقننه، و از سوي ديگر با قوه مجريه در استانها و از ديگر سو منتقل‌كننده نظرات و عملكرد استانها به ستاد مركزي سازمان مي‌باشد.
حساسيت اين دو كانون فعاليت يعني مجلس و دفاتراستاني وظايف آن را از حساسيت ويژه‌اي برخوردار نموده است. با اين مقدمه كوتاه، عمده وظايف اداره كل امور مجلس و استان‌ها را ميتوان در سه محور خلاصه نمود:
الف-در ارتباط با مجلس
ب‌- در ارتباط با دفاتر استاني و فعاليت آنه
ج‌- در ارتباط با مديران دفاتر

«طرح و برنامه»
با حدوث انقلاب و پايه‌گذاري حكومت دينی جمهوری اسلامی شكل گرفت و آنگاه ضرورت ايجاد ارگان‌ها و نهادهاي انقلابي كه بتوانند به نوعي مروج آرمان‌هاي فرهنگي و ديني بوده و در نشر و تعميق احكام الهي كوشا باشند و رابطه‌اي ژرف ميان مقيدات ديني و باورهاي فكري رهروان امام و پيروان امام برقرار نمايند بي‌ وقفه محسوس و مورد نظر بود. ديري نپاييد كه با فرمان امام راحل نهادهاي انقلابي هر يك از پي ديگري شكل گرفت و به نوعي فعاليت خود را خالصانه آغاز نمودند كه از آن جمله سازمان تبليغات اسلامي با هدف اعتلاي فرهنگ متعالي اسلام و تبلور حيات معنوي و تبليغ و ترويج شاخص‌‌هاي اعتقادي خصوصاً گسترش انديشه‌هاي ناب امام راحل(ره) متبلور شده و بنياد نهاده شد.
چندي بعد نيروهاي انقلابي با گرايش فرهنگي جذب اين نهاد گرديده و عاشقانه و عارفانه پاي در راه نهادند. و به اشاعه معارف اسلامي و احيا ارزشهاي فرهنگ ديني پرداختند. همگام با آفت شناسي تبليغي و زمينه‌سازي جهت مقابله با آسيب‌هاي فرهنگي، حقيقت گونه راهي جبهه‌هاي دفاع مقدس شدند و از هيچ گونه فعاليت تبليغي، فرهنگي، هنري و حتي اقتصادي و سياسي دريغ نورزيدند و در اين رهگذر شهداي صديق و عاشق را تقديم انقلاب نمودند.
پس از اين دوران پرجنجال و آغاز سازماندهي نوين و ماموريت‌هاي تازه‌اي كه با نيازهاي جامعه همگام بود و در روند توسعه كشور گامي ديگر برداشته مي‌شد. لذا با گسترش فعاليت‌هاي قرآني و اهتمام به برپايي و توسعه برگزاري كنفرانس‌ها و اجلاس‌ها و جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي داخلي و بين‌المللي به مشاركت در امور فرهنگي كشور وسعت بخشيده و آنگاخ با بسط و گسترش عرصه فرهنگ تبليغی به مناطق محروم يافته سعی در رفع نارسائي‌ها و تقويت آرمان‌هاي جمعي نمودند چندي بعد با تغيير مديريت سازمان، بخش بين‌المللي از سازمان تفكيك گرديد و طيف فعاليت‌هاي سازمان متمركز به امور فرهنگي و هنري در بخش داخلي گسترش يافت اما شايد تمامي فعاليت‌هاي آن دوران كه بعضاً ريشه در گذشته داشت و نوعاً با تعالي مجموعه طرح و برنامه، ممارست به بسترسازي و اشاعه برنامه‌هايي متفاوت‌تر و متنوع‌تر همچون طرح اوقات فراغت، روحانيون مستقر و توجه بيشتر به مراسم مذهبي همچون: اعتكاف، غبارروبي مساجد و غيره در گستره مساجد سراسر كشور در حد توان و حتي توسعه و عمران مساجد و فعاليت‌هايي از اين گونه رهوار تازه‌اي را در حيطه حركت معنوی سازمان قرار داد و گرچه محدوديتهاي اعتباري و عدم توان بسط اجرايي مددكار مجموعه نبود. اما تمامي داشته‌هاي كهنه و ابتكارات نو جملگي رو به پويايي داشتند. اما آنچه مي‌بايست در راستاي رسالتي كلان و ساختاري تبليغي رخ بنمايد ميسر نبود و بر اين منوال طرح و برنامه سعي وافري داشت اما حظ قابلي نصيب نمي‌گرديد و همه منوال بر يك ايستاي چند ساله درگذر بود تا با تغيير مديريت جديد و تصميم جدي بر دگرگوني آنچه روال شده بود و مانع هرگونه نوآوري، حركت بديع و همسان‌سازي با شرايط روز مي‌شد، اثرمندي ايجاد شود با تحول مديريتي اخير رويكردي جديد در بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي اطلاع‌رساني نوين روز مبدا حركت واقع گرديد و شايد همانگونه كه علت اصلي تاسيس سازمان تبليغات اسلامي پس از انگيزه نياز موقعيت انقلاب بيش از هرچيز ايجاد دگرگوني در سيستم تبليغ سنتي و ساماندهي مبلغين و ابزار تبليغ در چارچوبي مدون و مبرهن بود يا بر وجهي ديگر، ايجاد يك مجموعه سيستماتيك كه بتواند سواي پژوهش و تحقيق، آرمانها را به نحوي ملموس جهت اداره و مبلغين را با آگاهي و اطلاعات كافي بر حسب اداره‌ها و ستادهاي روز تجهيز نمايد و بدين گونه ابلاغ پيام ديني را سمت و سوئي نوين بخشد. به هر حال آنچه در روند كاري مديريت جديد سازمان قرار گرفت سواي نوآوري و تمسك به تكنيك برتر سعي نمود تا در برنامه‌ريزي و اجرا ضمن حفظ كيفيت در زمينه‌‌هاي مورد وقوف كميت را توسعه بخشيده و گسترش دهد. به اين ترتيب در راستاي اصلاح تشكيلات سازماني و ساختار نيروی انساني باگرايش به سمت كارشناسی‌هاي تخصصي گام بلندي برداشته شد كه در نهايت به تعديل و ريزش نيروها انجاميد. به جهت اطلاع‌رساني شفاف در عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و هنري تدبيری انديشيده شد كه منجر به اهتمام در امر آموزش و پژوهش و توسعه ميادين تحقيق محققين زبده و خبره انجاميد و بدينسان معاونتي منسجم با شاكله‌اي مشخص تشكيل و كليه آموزش‌هاي لازم را پوشش داده و با استفاده از تكنيك آموزشي آكادميك، مدارس معارف اسلامي را در سراسر كشور به جهت تربيت و تعليم نيروهاي انساني متعهد تاسيس نمود تا در تكامل سيستم آموزش فرهنگي و هنري در پوشش تقيدات ديني گامي اثرمند برداشته باشد. با تاسيس موسسه فرهنگي- هنري تبيان و خبرگزاري مهر در كنار تهران‌تايمز ترتيبي اتخاذ گرديد تا به جهت انعكاس اخبار و معرفي مبادي مختلف ديني، طيف وسيعي از ايران و حتي فراتر از مرزهاي كشور اسلاميمان را پوشش داده، به معرفي آثار برجسته و يا اخبار ديني- مذهبي پرداخته پوششي تازه را در دنياي رايانه و ماهواره و ارتباطات بوجود بياورد.

«امور مجامع و موسسات وابسته»
** موسسه انتشارات اميركبير
انقلاب اسلامي متاثر از ارزش‌هاي الهي و روح حيات بخش اسلام ناب محمدي صلي‌الله عليه و آله، عطيه‌ای آسماني و منتي خداوندي بر ملت بزرگ و فداكار ايران بود. آنچه مسلم و ترديد ناپذير بوده و افكار جهانيان را به خود معطوف داشته اين حقيقت است كه پيدايش انقلاب اسلامي و پويايي و ماندگاري آن ناشي از درك و نگرش عميق فرهنگي معمار بزرگ انقلاب اسلامي: حضرت امام خميني(ره) است كه اهميت علم و نشر را همطراز با خون‌هاي مقدس شهيدان در جبهه جنگ مي‌دانند. قهراً در فضاي منبعث از انقلاب و اسلام توليد و توسعه و نشر فرهنگ مكتوب از جايگاهي والا و فاخر برخوردار خواهد بود.
اگرچه اهداف اصولي موسسه به عنوان سازماني وابسته به نظام جمهوري اسلامي اجراي بخشي از رسالت‌هاي فرهنگي و علمي انقلاب و كشور است اما در عين حال مي‌بايست هم به عنوان يك موسسه كارآمد اقتصادي بتواند بدون اتكا به حمايت‌هاي مالي پاسخگوي هزينه‌هاي خود باشد؛ و هم در جهت توسعه و گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي و توليدي خود برنامه‌ريزي كند تا در جهت تحقق اهداف فرهنگي نظام موفق‌تر عمل نمايد. لذا اهداف موسسه به دو بخش فرهنگي و اقتصادي تقسيم مي‌گردد:
الف) اهداف فرهنگي
1- نشر و تريج فرهنگ اسلامي
2- نشر و ترويج علوم مختلف
3- نشر و ترويج ادبيات فارسي
4- نشر كتاب‌هاي كودك و نوجوان
5- جذب نخبگان و شناسايي و حمايت از اهل قلم
6- نشر تواريخ

ب) اهداف اقتصادي
1- ايجاد درآمد معقول اقتصادي و سرمايه‌گذاري
2- تلاش براي جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت كتاب
3- ارتقاء سطح زندگي پديدآورندگان كتاب

** سياست‌هاي اجرايي
الف) سياست‌های فرهنگی
1- چاپ 80 عنوان كتاب جديد بزرگسال
2- جذب نيروهاي كارآمد در بخش‌هاي تخصصي به منظور ارتقاء كيفي و سرعت عمل آماده‌سازي كتب.
3- ايجاد روح همكاري و تعاون با مؤلفين و ساير پديدآورندگان به منظور كسب حداكثر بهره‌وري از توان فرهنگي جامعه در قالب چاپ عناوين هرچه مناسب‌تر.
4- انجام تحقيقات و مطالعات نياز سنجي فرهنگي كشور به منظور تلاش در جهت پركردن خلاءهاي واقعي فرهنگ كشور.
5- برنامه ريزي اصولي براي تبديل اميركبير به موسسه‌اي فراگير و تحقيقاتي، پژوهشي و انتشاراتي
6- تغيير بافت و ساماندهي فرهنگي شركت چاپ و نشر بين‌ الملل و شركت چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي به منظور قرار گرفتن آنان در مسير فعاليت‌هاي ديني و فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي از طريق توليد كتاب‌هاي اساسي و مباني در حوزه دين.
7- ادامه بررسي امكان تجديد چاپ برخی عناوين منتشره اميركبير در بالغ بر 50 سال گذشته، كه اين اقدام مهم از دو سال پيش شروع شده و تا كسب نتيجه نهايي ادامه خواهد يافت.
8- مطالعات براي برخي پروژه‌هاي خاص مانند: ترجمه و چاپ تاريخ تمدن 12 جلدي توين‌بي، تكميل ترجمه تاريخ ايران كمبريج و روزآمد كردن دائره‌ المعارف مصاحب. اين اقدام مستلزم بررسي دقيق و همه‌جانبه‌اي است زيرا با توجه به هزينه و زمان كاربرد از يك سو و اهميت فوق‌العاده هريك از سوي ديگر ضرورتاً بايد با اعمال نظر كافي صورت گيرد.
9- بررسي و ساخت سي‌دي‌هاي توليدي اميركبير و ارائه اولين نمونه آن با عنوان فرهنگ جامع اميركبير با قابليت‌هاي متفاوت.
10- تداوم و توسعه هماهنگي و ايجاد حلقه ارتباطي بين واحد فرهنگي توليد كتاب‌هاي اساسي و مبنايي در حوزه دين.
11- فعال سازي روابط عمومي موسسه در جهت ارتباط و اطلاع رساني و اخذ نظريات نويسندگان مطبوعات، ناشرين و ساير اقشار.
ب) سياست‌های بازرگانی و اقتصادی
1- ساماندهي فروشگاه‌ها و فضاهاي تجاري و انبارهاي موسسه بر اساس تغيير بافت فرهنگي- اجتماعي شهر تهران. زيرا با توجه به گسترش تهران و تغيير و تحول در جغرافياي شهري آن لزوم تجديد نظر در موقعيت اماكن مزبور براي كسب بهترين بهره‌برداري ضروري است.
2- گسترش نمايندگي‌هاي بازرگاني در اقصي نقاط كشور تا مرز حدود 5600 كتابفروشي.
3- تجديد نظر در ساختار شركت نشر دانش‌ امروز به منظور هماهنگ‌سازی آن با تحولات اقتصادي، فرهنگي و جامعه‌شناسي كشور.
موسسه انتشارات اميركبير در راستاي اهداف بلندمدت خود در نظر دارد تا با امتداد اصلاحات ساختاری و مديريتي در طول محور زمان كمي‌ها و كاستي‌هاي موجود را در كليه اجزا كاري خود را شناسايی و به شكل مناسبي نقاط ضعف مورد اشكال را بررسي و مرتفع نمايد و با اجرا برنامه‌هاي گسترده در امور اداري و مالي، امور مربوط به چاپ و چاپخانه، تعيين قيمت‌ها بر اساس اصول بازار، استفاده گسترده از فناوري‌هاي نوين و گسترده‌نمودن سيستم‌هاي مكانيزه اداري و مالي در حد امكان، خود را به روز نموده و تواني مضاعف را جهت اعمال خدمات تخصصي مطابق با مصالح فرهنگي كشور ايجاد نمايد.

«پیشنهادات»
با توجه به بازدید دانشجویان و توضیحات داده شده توسط مدیران ارشد سازمان دفتر تبلیغات اسلامی، پیشنهادات زیر ارائه داده می شود:
1- حمایت اقتصادی دولت از سازمان
2- تخصصی کردن افراد این سازمان در راستای بازدهی بیشتر به مخاطبین
3- بالا بردن سطح ارتقاء تبلیغی- فرهنگی و بهبود وضعیت اقتصادی، با استفاده از ابزار آلات روز دنیا، وسایل مدرنیته از جمله ایجاد اینترنت و شبکه های هوشمند و نرم افزارها و سخت افزارهای مربوط به این سازمان.
4- استفاده از کارشناسان، نخبگان و مراجع در راستای برون رفت از مشکلات و مسایل این سازمان.
5- تبلیغ و معرفی سازمان در صدا و سیما برای شناخت بیشتر جوانان و نوجوانان از این سازمان.

«نتیجه گیری»
اين نهاد انقلابي در سير تكاملي خود در 14 فروردين سال 1368 با نظر حضرت امام(ره) به سازمان تبليغات اسلامي تغيير نام يافت. سياست‏گذاري، برنامه‏ريزي، هدايت، سازمان‏دهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني مردمي، تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف و فرهنگ اسلامي، تاسيس مراكز اطلاع رساني تخصصي، تبليغي و ديني، سازمان‏دهي و اعزام مبلغ به داخل و خارج از كشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت‏هاي قرآني و... از جمله وظايف سازمان تبليغات اسلامي مي‏باشد.