آیینه تمامنمای اخلاق پیامبر اعظم اسلام، فرزند برومندش، حجت خدا، ولیّ عصر، امام مهدی (ع) است. تمام زیباییها و کمالات اخلاق پیامبر در وجود یوسف زهرا (س) موج میزند. پس عطر محمدی را در وجود امام مهدی (ع) باید جست. نمونههایی از این پیوستگی ارتباط و پیوند را بر میشماریم: سیره به معنای منطق رفتاری انسان است که در سلسله مبانی و اصول فکری و بینشی افراد ریشه دارد که این منطق رفتاری سبب تحقق نوع ویژهای از اعمال به صورت پیوسته میشود.
۱. سیره امام مهدی (ع)
بهترین راه شناخت و آشنایی با سیره اخلاقی و رفتاری امام مهدی (ع)، شناخت و آشنایی با سیره پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله است؛ زیرا پیامبر صلیاللهعلیهوآله در این باره میفرماید:
اَلمَهدی مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمی وَکُنْیَتُهُ کُنْیَتی، أشْبَهُ النّاسِ بیخَلْقا و خُلقا.
مهدی از فرزندان من است. اسم و کنیه او همان اسم و کنیه من است. او شبیهترین مردم در صورت و سیرت به من است.
پیامبر اسلام در روایت دیگری در این باره میفرماید:
أشبَهُ الناسِ بیفی شمائِلِهِ وَ أَقوالِهِ وَ أَفْعالِهِ.
او (مهدی) شبیهترین مرد به من در گفتار، کردار و صورت است.
این شباهتهای ظاهری و باطنی در روایتهای زیادی بیان شده است. در روایتی از امیرمؤمنان حضرت علی (ع) نقل شده است: «أشبَهُ النّاسِ بِرسولِ اللّه خَلْقا وَ خُلقا وَ حُسنا؛ او، مهدی (ع)، شبیهترین مردم به رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در اخلاق، رفتار و زیبایی است».
امام حسن عسکری (ع)، پدر بزرگوار امام مهدی (ع) در توصیف فرزندش میفرماید: «أشبَهُ النّاسِ بِرسولِ اللّه خَلْقا وَ خُلقا وَ حُسناً؛ مهدی، شبیهترین مردم به رسول خدا در اخلاق و رفتار است».
بیشک، هنگام ظهور و تشکیل حکومت جهانی به وسیله امام مهدی (ع)، انسانها شاهد اخلاق نبوی هستند؛ یعنی همانگونه که پیامبر با انسانهای زمان خود رفتار میکرد، جانشین دوازدهم او نیز همان روش و سیره را دارد. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در این باره میفرماید: «یَخرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهلِ بیتی وَ یَعمَلُ بِسُنَّتی؛ مردی از اهل بیتم خروج میکند و به سنت من عمل میکند». امام محمد باقر (ع) در این زمینه میفرماید: «اذا قامَ سارَ بسیرَةِ رسولِ اللّه صلیاللهعلیهوآله؛ زمانی که (مهدی) قیام کند، به سیره و روش پیامبر عمل میکند».
امام صادق (ع) هم در این باره میفرماید:
امام مهدی (ع) در حکومت خود بین مردم به شیوه رفتاری پیامبر رفتار میکند و کارها را همانند عمل و کار پیامبر انجام میدهد.
حتی در نبرد با دشمنان اسلام همانند پیامبر رفتار میکند. خود پیامبر در این زمینه میفرماید: «وَ یُقاتِلُ علی سُنَّتی؛ او مهدی (ع) بر سنت من مقاتله میکند». بنابراین، یکی از شباهتهای مهم میان خاتم پیامبران و حضرت مهدی (ع)، شباهت در سیره و روش زندگی و شیوه حکومتداری است.
۲. اخلاق نبوی
خداوند متعال در آخرین کتاب آسمانی، آیههایی را در وصف اخلاق آخرین فرستادهاش آورده است که بررسی آنها، ما را به عظمت اخلاق پیامبر راهنمایی میکند. یکی از این آیهها، آیه شریفه «اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»؛ (قلم: ۴) است که این اخلاق عظیم هم به برکت توجه پروردگار است. «فَبِما رَحمَةً مِنَ اللّه...». (آل عمران: ۱۵۹) پس او اسوه حسنه برای تمام جهانیان است: «وَ لَکُم فی رَسولِ اللّه اُسوةٌ حَسَنةٌ». (احزاب: ۲۱)
۳. جلوههای رفتاری نبوی و مهدوی
آیینه تمامنمای اخلاق پیامبر اعظم اسلام، فرزند برومندش، حجت خدا، ولیّ عصر، امام مهدی (ع) است. تمام زیباییها و کمالات اخلاق پیامبر در وجود یوسف زهرا (س) موج میزند. پس عطر محمدی را در وجود امام مهدی (ع) باید جست.
نمونههایی از این پیوستگی ارتباط و پیوند را بر میشماریم:
الف) آراستگی و زیبایی
خداوند متعال، پاکیزگی و آراستگی را دوست دارد. امام علی (ع) میفرماید:
کانَ رسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله یُرَحِّلُ شَعْرَهُ وَ اَکْثَرُ ما کانَ یُرَجِّلُ شَعرَهُ بِالْماءِ وَ یَقُولُ کَفی بِالْماءَ طِیبا لِلْمُؤمنِ.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله موهای خود را آب میزد و مرتب میکرد و میفرمود: «آب، برای پاکیزگی مؤمن کافی است.»
پیامبر به جز محیط خانه، در میان اصحاب و اجتماع هم کاملا آراسته بود. در روایت آمده است که آن حضرت افزون بر خانواده، برای اصحابش نیز خود را میآراست.
درباره آراسته بودن پیامبر همین بس که حتی در سفرهایش هیچگاه شیشه روغن، شانه، قیچی، مسواک و سرمه را از خود دور نمیکرد. هزینه عطر و بوی خوش پیامبر از مخارج و هزینه غذا و خوراک او بیشتر بود. امام صادق (ع) در این باره میفرماید:«پیامبر برای بوی خوش بیشتر از غذا خرج میکرد».
امام مهدی (ع) نیز همانند پیامبر، آراسته، پاکیزه و زیباست. امام علی (ع) در توصیف امام مهدی (ع) میفرماید: «هُوَ شابٌّ مَرْبوعٌ حَسَنُ الْوَجْهِ حَسَنُ الشَّعْرِ؛ او (مهدی) جوان، زیبارو و با موهای زیباست.» بیسبب نیست که پیامبر اعظم به او لقب «طاووس اهل بهشت» داده است.
ب) مهربانی و محبت
روزی پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله به یاران خود فرمود: «آیا شما را از کسی که از همه به من شبیهتر است آگاه نسازم؟» یاران گفتند: چرا یا رسولالله. حضرت فرمود: «کسی بیشترین شباهت را به من دارد که خلقش از همه نیکتر و برخوردش نرمتر و نسبت به برادران دینی خود مهربانتر باشد.» به طور کلی پیامبر همیشه با همگان مهربان بود. «کَانَ النَّبِی صلیاللهعلیهوآله جَمیلَ الْمُعاشِرَةِ طَلِقَ الْوَجْهِ؛ پیامبر خوشمشرب بود و با روی گشاده با مردم برخورد میکرد».
پیامبر میفرمود: «پروردگارم مرا به نیکی و بخشش امر میکند و از بخل و کوتاهی برحذر میدارد».
روایتهای مربوط به امام مهدی (ع) نیز نشان از مهربانی و محبت او دارد. امام علی (ع) در توصیف امام مهدی (ع) میفرماید: «اَوْسَعُکُمْ کَهْفا؛ مهدی (ع) از همه بیشتر پناه میدهد». او مانند پیامبر «رحمة للعالمین» است. برخی برای حضرت، چهل جلوه از مهر و محبت را بیان کردهاند.
ج) مشورت
یکی از ویژگیهای پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله، مشورت با دیگران بود، درباره پیامبر چنین روایت میکنند:
اِنَّ رَسُولَ اللّهِ کانَ یَسْتَشیرُ أصْحابَهُ ثُمَّ یَعْزِمْ عَلی ما یُریدُ.
همانا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله با اصحابش مشورت میکرد، سپس تصمیم بر امر و کاری میگرفت.
تاریخ گواه این مسئله است که پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله در جنگها با یارانش مشورت میکرد. در جنگ بدر، پیامبر درباره اصل جنگ و محل جنگ با اصحابش مشورت کرد. در جنگ احد نیز خطاب به یارانش فرمود: «نظر خودتان را به من اعلام کنید».
فرزند و آخرین جانشین پیامبر هم همانند او با یاران و اصحابش مشورت میکند. در روایتی آمده است که امام مهدی (ع) در جنگ با سفیانی و سرانجام کار او با یارانش مشورت میفرماید.
د) فروتنی
همه رفتار پیامبر اعظم همراه با تواضع و پرهیز از هرگونه تکبر، نخوت و خودخواهی بود. در روایتی میخوانیم: «کانَ یَکْرَهُ أَنْ یَتَشَبَّهَ بِالْمُلُوکَ، پیامبر از تشبه به پادشاهان بیزار بود و خوشش نمیآمد.» به همین دلیل، مانند همگان بر زمین مینشست و دعوت آنها را اجابت میکرد. فاصلهای بین او و یارانش نبود و اگر شخص غریبی وارد مجلس میشد، پیامبر را نمیشناخت.
درباره اخلاق و رفتار امام مهدی (ع) نیز این مسائل نقل شده است. در مفاد عهدنامه امام با یارانش چنین آمده است:
وَ یَشْتَرِطُ عَلی نَفْسِهِ لَهُمْ أَنْ یَمْشِی حَیْثُ یَمْشُونَ وَ لا یَأْخُذُ بَوّابا.
امام مهدی (ع) با یارانش عهد میبندد که مانند آنان در راه رفتن و حرکت به طور عادی باشد و دربان برای خود نگیرد.
همچنین در توصیف امام مهدی (ع) گفتهاند: «مَعَ هَیْبَتِهِ مُتَقَرِّبٌ اِلَی النّاسِ؛ او با وجود هیبت خود، با مردم نزدیک و همراه است».
هـ) عدالت
رفتار و عملکرد پیامبر، واژه عدالت را معنی و مفهوم میبخشد. او با همه یاران یکسان برخورد میکرد. در روایت آمده است:
کَانَ رسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله یُقَسِّمُ لَحَظاتِهِ بَیْنَ أَصْحابِهِ فَیَنْظُرُ إِلی ذا وَ اِلی ذا بِالسَّویَّةِ.
پیامبر لحظاتش را بین یارانش تقسیم میکرد و در نگاه به این و آن به طور مساوی بود.
پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله در تقسیم بیتالمال و دیگر جلوههای رفتاری، آیینه تمامنمای عدالت است. امام مهدی (ع) هم بر اساس همین عدالت نبوی، در حکومت جهانی خود، عدالت را به همه جهانیان هدیه میدهد. در روایتهای فراوانی چنین آمده است: «یَمْلَأُ الاْرْض قِسْطا وَ عَدْلاً؛ امام مهدی (ع) هم اموال را بین همگان به عدالت و مساوی تقسیم میکند.» ایشان به تمام یارانش امر میکند که با عدالت رفتار کنند. در روایتی آمده است:
یُفَرِّقُ الْمَهْدی أَصْحابَهُ... یَأْمُرُهُمْ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسانِ.
امام مهدی (ع) اصحابش را در سرتاسر جهان میفرستد و به آنها امر میکند که با عدل و احسان برخورد کنند.
و) مدارا و بخشش
پیامبر در دوران رسالت و پیش از آن، همواره در برابر آزار، اهل بخشش بود.
وَ ما اِنْتَقَمْ مِنْ شَیءٍ صُنِعَ إِلَیْهِ الاّ أَنْ انْتَهَکَ حُرْمَةَ اللّهِ.
از هیچ کس انتقام شخصی نگرفت مگر کسی که حریم الهی را هتک کرده باشد.
امام مهدی (ع) در برابر سختیها همانند پیامبر است. امام محمد باقر (ع) میفرماید: «إِنَّ صاحِبَ هذَا الْأَمْرِ لَوْقَدْ ظَهَرَ لَقِی مِنَ النّاسِ مِثلَ مالَقِی رَسولُ اللّهِ؛ صاحب این امر (امام مهدی) هنگام ظهور، همچون پیامبر و بیش از ایشان از ناحیه مردم [سختی] خواهد دید.» در برخی روایتها، صبر امام مهدی (ع) به صبر ایوب تشبیه شده است. |